Den Gamle By genskaber ikonisk fortid

Som en af reklamens pionerer er det naturligt, at Otto Mønsteds velkendte reklame nu pryder det gamle bykvarter i Aarhus.

Vi nærmer os sommertid, hvor både fridage og sommervejr er gode anledninger til at komme rundt i det udendørs kulturlandskab. Her er en af landets største historiske attraktioner, Den Gamle By i Aarhus, altid et besøg værd og i et af Den Gamle Bys kvarterer, får man nu tydeligt oplevelsen af, hvilken betydning Otto Mønsted har haft som en af reklamens pionerer i datidens Danmark.

Som en blandt flere nye gavlmalerier i Den Gamle By hænger en af Otto Mønsteds ikoniske reklamer, nemlig beduinen og kamelen med den margarinegule horisont som baggrund. Det var en reklame for OMA, som var datidens margarinejuvel i Århus-fabrikantens omfattende sortiment af varemærker og repræsenterede den ypperligste margarinekvalitet.

Genskaber gavl fra billeder og en købmandsdisk

Museumsinspektør Erik Nielsen fortæller om forarbejdet med at genskabe gavlmaleriet, så tæt på det oprindelige som muligt.

”I vores 1927 Kvarter har vi lavet nogle gavlreklamer for at få lidt farve på bybilledet. Vi kiggede bl.a. på gamle billeder fra 1920-erne fra hele Danmark, og der var også en del gavlreklamer fra Otto Mønsteds margarine, bl.a. reklamer for OMA. Så udvalgte vi et maleri, som vi godt kunne tænke os at efterligne og var heldige med at finde de originale farver, fordi vi havde fundet det samme reklamemotiv malet på en gammel købmandsdisk. Så på den måde fik vi et godt forlæg ved at billedmaterialet viste, at den reklame havde utvivlsomt været i gadebilledet og på disken kunne vi se, hvordan farverne så ud i gamle dage. Så var det kun et spørgsmål om at give det til malerne, og så lavede de det,” siger Erik Nielsen.

Reklame skabte fundamentet

Otto Mønsteds Fond har udgivet en lille publikation om Otto Mønsteds rolle som en af reklamens pionerer.

Intet var tilfældigt i de reklamer som Otto Mønsted udarbejdede alene eller sammen med dygtige medarbejdere. Og indsatsen banede i høj grad vej for hans position som en af Danmarks mest succesfulde erhvervsfolk. Otto Mønsted forstod om nogen, hvordan man skulle målrette sine budskaber til husmødrene gennem trykte reklamer, reklamefilm, promotions, lysreklame og skiltning på facader og køretøjer.

Også gavlreklamen, der nu er reproduceret i Den Gamle By, var nøje gennemtænkt. Valget af kamelen og beduinen havde til formål at skabe associationer til de eksotiske ingredienser, der blev importeret fra en verden, der var ukendt for de fleste. Otto Mønsted brugte også gerne store planteædende dyr i sine reklamer, så ingen skulle være i tvivl om, at margarine var et nærende produkt, der gav muskelkraft, selvom det var et vegetabilsk produkt.

Otto Mønsted var ikke den eneste, der fremstillede margarine, men han var en af de få, der forstod, hvordan markedsføring kan skabe et erhvervseventyr, der opnåede anseelse langt ud over landets grænser og skabte tusindvis af arbejdspladser. Derfor er han også omtalt i den permanente udstilling i Aarhus Bymuseum i Den Gamle By, der viser Aarhus’ udvikling gennem tiderne.

”Der har vi også noget om Otto Mønsted, fordi han grundlagde sin margarinefabrik her i Aarhus og er beskrevet som en af dem, der skabte ”det nye Aarhus” fra 1850’erne og frem og var med til at gøre den til landets næststørste by”, siger Erik Nielsen.