Fonden støtter nedenstående formål

Benyt Otto Mønsteds Fonds online ansøgningssystem – link til systemet findes nederst på siden.

Nedenfor kan du læse de betingelser, oplysninger og dokumenter, som fonden ønsker for de enkelte formål.

Læs venligst alle oplysningerne inden du ansøger, for at sikre dig du er berettiget og opfylder de nødvendige krav.

Der er forskellige ansøgningsfrister for de enkelte formål, hvilket er anført under de specifikke formål.

Der gives ikke begrundelser for afslag, og konkrete spørgsmål om vurdering af ansøgning og udfald drøftes ikke.

Det er et krav at alle bevillingsmodtagere efter endt ophold/projekt uploader rapport og regnskab.

Meritgivende studie- eller praktikophold

Ansøgningsberettiget:
–  Ingeniør-studerende ved DTU, AAU og SDU.
–  Erhvervsøkonomistuderende (Bachelor/Kandidat – cand.merc.) ved CBS og AU.

Betingelser:
– Meritgivende studie- eller praktikophold i udlandet på minimum 3 måneder (et eller to semestre).
– For at være berettiget til indeværende ansøgningsperiode, forventes opholdet afsluttet efter 1. maj 2021.
– Karaktergennemsnit på minimum 8.
– Meritgodkendte fag svarende til minimum 15 ECTS.
– Fonden støtter maksimalt med 10.000 kr.

Ansøgningen skal være fonden i hænde senest 1. marts 2021

Dokumentationskrav ved indsendelse af ansøgning:
– Ajourført karakterblad.
– Godkendt forhåndsmerit – kan uploades efter 1. marts 2021.
– Optagelsesdokument – kan uploades efter 1. marts 2021.
– For AAU/SDU-ansøgere: Indskrivningsbekræftelse fra AAU/SDU, der dokumenterer optagelse på ingeniøruddannelse (Cand.polyt).
– For AU-ansøgere: Indskrivningsbekræftelse fra AU, der dokumenterer optagelse på Cand.merc uddannelse.
– Bilag som motiveret ansøgning, CV, anbefalinger etc., er ikke et krav, men værdsættes.

Ansøgningsperiode: 10. januar 2021 – 1. marts 2021

Kongresdeltagelse i udlandet

Ansøgningsberttiget:
– Fastansatte lærere (adjunkt, lektor, professor, etc.), bachelor/kandidat-studerende, ph.d. studerende, post.doc. og videnskabelige medarbejdere ved DTU, AAU (ingeniøruddannelserne) og CBS.
– Ph.d. studerende inden for Cand.merc. uddannelserne ved AAU, AU, og SDU.
– Ph.d. studerende inden for ingeniøruddannelserne (Cand.polyt.) ved AU og SDU.

Betingelser:
– Ansøger skal have dansk CPR-nummer.
– Der ydes maksimum støtte til 1 kongresdeltagelse per kalenderår.
– Der ydes maksimum støtte til 2 kongresdeltagelser inden for en 5 årige periode – gældende fra 1/1 2020. Legater modtaget før 2020, har altså ingen indflydelse.
– Kongresser, der ikke har et klart merkantilt eller teknisk sigte vil blive afvist.
– Ansøger skal være aktivt deltagende på kongressen, ved eksempelvis oral/poster præsentation.
– Der uddeles maksimum støtte til to deltagere per mundtlig bidrag/poster.
– Kongresdeltagelsen skal føre til en publicering.
– Det er en forudsætning for støtte, at institutionen bidrager økonomisk op om kongresdeltagelsen.
– Fonden støtter maksimalt med et beløb svarende til institutionens bidrag, og kun i ganske særlige tilfælde vil det bevilgede beløb udgøre mere end 7.500 kr.

Såfremt konferencen ikke afholdes i udlandet, frafalder det eventuelle bevillingstilsagn. Der støttes ikke op om virtual afholdelses af konferencer i Danmark. Det er derfor heller ikke muligt at søge støtte til online deltagelse.

Ansøgningen samt krævede dokumenter skal være fonden i hænde senest 31 dage før afrejse.

I tilfælde hvor alle dokumenter (eller usikkerhedsmomenter med VISA eller værtskonferencen) ikke er på plads 31 dage før afrejse, bedes i venligst indsende ansøgningen inden deadline alligevel, og herefter eftersende de manglende dokumenter. Gør venligst opmærksom på dette i ansøgningen.

Dokumentationskrav ved indsendelse af ansøgning:
– Videnskabelig artikel/abstract (ved upload af kort abstract, bedes i supplere med videnskabeligt materiale i form af arbejdsrapport/foreløbig artikel etc.).
– Invitation til kongressen.
– Underskrevet støtteerklæring fra institut, hvori støtten og omfanget heraf bekræftes.
– Dokumentation for publicering – kan uploades efter kongressen er afholdt (eksempelvis i form af den konkrete publikation, proceedings, eller bekræftelse på publicering fra kongressen).

Ansøgningsfrist: Løbende

Forskningsophold i udlandet

Ansøgningsberettiget:
– Fastansatte lærere (adjunkt, lektor, professor, etc.), ph.d. studerende, post.doc. og videnskabelige medarbejdere ved DTU, AAU (ingeniøruddannelserne) og CBS.
– Ph.d. studerende inden for Cand.merc. uddannelserne ved AAU, AU, og SDU.
– Ph.d. studerende inden for ingeniøruddannelserne (Cand.polyt.) ved AU og SDU.

Betingelser:
– Ansøger skal have dansk CPR-nummer.
– Forskningsophold i udlandet på minimum 2 måneder (midlertidigt ændret grundet Covid-19).
– Der ydes maksimum støtte til 1 forskningsophold inden for en 5-årig periode – gældende fra 1/1 2020. Legater modtaget før 2020, har altså ingen indflydelse.
– Ansættelsesforholdet skal være uændret under udlandsopholdet, dvs. at lønforhold mv. skal være det samme før, under og efter udlandsopholdet.
– Det er en forudsætning for støtte, at institutionen bidrager økonomisk til forskningsopholder, udover løn.
– Fonden støtter maksimalt med et beløb svarende til institutionens bidrag, og kun i ganske særlige tilfælde vil det bevilgede beløb udgøre mere end 5.000 kr. om måneden.
– Fonden støtter ikke omkostninger til forsøgsemner mv. i forbindelse med forskningsophold.
– Fonden støtter kun udgifter forbundet med opholdet, dvs. merudgifter (der støttes ikke op om alm. leveomkostninger, såsom til mad).
– Der ydes normalt ikke støtte til medrejsende familie, samt ud- og hjemrejse i løbet af opholdet.
– Såfremt bolig i Danmark ikke kan fremlejes, skal det begrundes i ansøgningen.

Såfremt opholdet ikke afholdes i udlandet, frafalder det eventuelle bevillingstilsagn. Der støttes ikke op om forskningsophold i Danmark.

Ansøgningen samt krævede dokumenter skal være fonden i hænde senest 31 dage (midlertidig ændring grundet Covid-19) før afrejse.

Den normale deadline på 2 måneder er midlertidigt ændret til 1 måned, og vil være gældende så længe Covid-19 har store konsekvenser for planlægning og afholdelse af forskningsophold.
Ændringen kan betyde at ansøger i nogle tilfælde modtager svar efter opholdet er påbegyndt.

I tilfælde hvor alle dokumenter (eller usikkerhedsmomenter med VISA eller værtsinstitutionen) ikke er på plads 1 måned før afrejse, bedes i venligst indsende ansøgningen inden deadline alligevel, og herefter eftersende de manglende dokumenter. Gør venligst opmærksom på dette i ansøgningen.

Dokumentationskrav ved indsendelse af ansøgning:
– Institutionens/vejleders anbefaling.
– Invitation fra værtsinstitutionen.
– Underskrevet støtteerklæring fra instituttet, hvori det bekræftes at der støttes (udover løn) og omfanget af støtten.

Ansøgningsperiode: Løbende

Udenlandske gæsteprofessorater

Udenlandske gæsteprofessorater ved DTU og CBS.

Det er institutionen der indstiller institutternes ansøgninger om udenlandske gæsteprofessorater til fonden.

Ansøgningen skal være fonden i hænde senest 6. juni 2021

Opslag på dansk 2021
Opslag på engelsk 2021

Opslag om gæsteprofessorater sendes til institutionerne i januar.

Næste ansøgningsperiode: 15 februar – 6 juni 2021 

Særlige formål

Særlige formål, der kan virke til fremme af dansk handels- og erhvervsliv eller i øvrigt være til ære for Danmark.
Særlige Formål skal fortolkes bredt. Projekterne skal være almennyttige og aktiviteten skal bidrage til at styrke Danmarks handel og industri.

Det ydes blandt andet støtte til:

  • Internationale kongresser med fokus på handels- og tekniske områder. Der ydes kun støtte til kongresser afholdt i tilknytning til DTU, AAU, SDU, AU og CBS.
    Der ydes kun i ganske særlige tilfælde støtte til internationale konferencer/workshops, hvis der ikke betales deltagergebyr. Støtten vil typisk være i af underskudsgaranti.
  • Projekter hvor Danmarks ære kommer i betragtning, forudsat, at det styrker Danmarks handel og industri.
  • Projekter der kombinerer handel og teknologi, eksempelvis samarbejde på tværs af CBS og DTU.
  • Projekter der går på tværs af uddannelsesinstitutioner.
  • Undervisningsforløb/aktiviteter der fremmer læreres kompetencer.
  • Udenlandske undervisere til danske institutioner.
  • Konkrete events/aktiviteter der er til fremme for entreprenørskab.
  • Initiativer der bygger bro mellem studerende/startups og dansk erhvervsliv.
  • Permanente kulturelle tiltag med fokus på teknologi og handel.
  • I særlige tilfælde projekter der fremmer Danmarks samfundsnyttige formål.

Der ydes IKKE støtte til:

  • Hele uddannelsesforløb
  • MBA/EMBA uddannelse
  • Apparatur anskaffelser til forsknings- og undervisningsformål
  • Forskningsprojekter eller grundforskning
  • Almindelig understøttelse og pension
  • Kunstnerstøtte
  • Grupperejser for studerende
  • Partipolitiske projekter
  • Bogudgivelser, filmprojekter, tidsskrifter, magasiner etc.
  • Projekter, hvor størstedelen af aktiviteter allerede har fundet sted
  • Projekter der primært er udviklet af private/kommercielle virksomheder, herunder konsulenthuse
  • Aktiviteter der for ansøger udelukkende tjener et indtjeningsmæssigt formål
  • Produktudvikling
  • Projekter hvor store dele af budgettet udgøres af høje drifts- og lønudgifter
  • Fonden støtter ikke statslige og kommunale projekter eller kerneopgaver

Ansøgningen samt krævede dokumenter skal være fonden i hænde senest 4 måneder før konferencens/projektets start. 

Samme projekt/aktivitet/konference vil som hovedregel ikke blive støttet mere end 3 gange (herunder ofte med aftagende støtte).

Ved udstedelse af underskudsgaranti, er garantien dækkende maksimalt 6 måneder efter konferencens/eventens afslutning.

Generelt støttes der helst op om non-profit initiativer og projekter som er igangsat og udviklet af foreninger og organisationer, samt de 8 danske universiteter. Otto Mønsteds Fond støtter indsatser i hele Danmark.

Fonden er risikovillig, og stræber efter at de uddelte midler går til almennyttige, innovative og fremtidsorienterede projekter.

I vores årsberetninger HER, kan du finde oversigter over de Særlige Formål, der har modtaget støtte.

Dokumentationskrav ved indsendelse af ansøgning:
– Projektbeskrivelse.
– Budget for projektet/aktiviteten.
– Dokumentation på bankoplysninger.
– Bilag som årsregnskab, anbefalinger etc. er ikke et krav, men værdsættes.

Ansøgningsfrist: Løbende

Den Lyse Idé

Den Lyse Idé 2021 er nu åbent for indstillinger.    

Otto Mønsteds Den Lyse Idé uddeles én gang årligt (næste gang den 19 maj 2021). Her præmieres 2 lyse idéer med et stort forretningsmæssigt potentiale, som kan skabe værdi for det danske samfund og erhvervsliv, samt tjene til Danmarks ære. Prisen vil ikke blot være en hyldest af forskningsarbejdet, men tilskynde og inspirere dem i videreudviklingen af deres idé.

I forlængelse heraf ønsker Otto Mønsteds Fond at uddele 2 priser inden for følgende områder:
– 250.000 kr. til den bedste Early-stage idé
– 250.000 kr. til den bedste Late-stage idé

Midlerne er skattepligtige og forventes anvendt til videreudvikling af Den Lyse Idé.

Indstillingen skal være fonden i hænde senest 28 februar 2021 

Kandidater:
– Ansøger skal have dansk CPR-nummer.
– Indstillinger modtages fra bachelor/kandidat-studerende, ph.d. og post.doc tilknyttet et af de 8 universiteter i Danmark. Der kan både søges individuelt eller på vegne af en gruppe.
– Hvis der ansøges som gruppe, skal projektet/ideen primært være drevet af studerende og/eller unge forskere (bachelor/kandidat-studerende, ph.d. og post.doc.).
– En lys idé med kommercielt potentiale, der har formået at kombinere høj forskningsfaglig indsigt med stærk forretningsforståelse.
– Motivationen til at tage det næste skridt i udvikling af ens idé.
– Ansøgere som tidligere har fået afslag, er berettiget til at indstille ved Den Lyse Idé 2021.
– Hvis idéen tidligere har modtaget større priser, kan den ikke indstilles til Den Lyse Idé.

Dokumentationskrav ved indsendelse af indstilling:
– Institutionens/vejleders anbefaling.
– En beskrivelse (1-2 sider) hvor følgende 3 punkter skal besvares og udfyldes i vores online ansøgningssystemet:

  • Den Lyse Idé.
  • Samspillet med og værdien for dansk erhvervsliv.
  • Forretningsplan.

Ansøgningsperiode: 10 januar – 28 februar 2021 

Juryen (læs mere her) med formand – Bo Stærmose, udvælger 2 prismodtagere af ”Den Lyse Idé”. Tildelingen vil i særlig grad basere sig på indstillingens formidlingstekst, ud fra følgende 4 vurderingskriterier:

  • Excellence i tanke, formidling, analyse og dokumentation
  • Graden af forretningsmæssig vision og forståelse
  • Sandsynligheden for at Den Lyse Idé implementeres
  • Idéens værdi og betydning for dansk erhvervsliv

Juryen:

Al information, herunder beskrivelser og uploadede dokumenter behandles fortroligt i Otto Mønsteds Fond og af jury. Der vil dog være forpligtelser såfremt ens idé bliver nomineret til Den Lyse Idé (en samtykkeerklæring med yderligere information herpå skal accepteres før indstillingen kan indsendes).

Alle kandidater får tilbagemelding på deres indstilling omkring maj 2021.

Vi gør opmærksom på at et eventuelt afslag, som hovedregel ikke begrundes.

Vinderne af Den Lyse Idé 2021 offentliggøres og præmieres ved MADE´s årsdag onsdag den 19 maj 2021 i Industriens Hus. Grundet Covid-19 vil formatet formodentlig være i form af et hybrid event, med både mulighed for fysisk og digital deltagelse.

Læs mere om vinderne af Den Lyse Idé 2020 HER.

Priserne:
250.000 kr. til den bedste Early-stage idé, produkt, proces eller løsning.
250.000 kr. til den bedste Late-stage idé, produkt, proces eller løsning.

Midlerne er skattepligtige og forventes anvendt til videreudvikling af Den Lyse Idé.

Tryk her for at læse opslaget for Den Lyse Idé 2021

Se videoen fra sidste års Bright Idea Award

Fonden bevilger IKKE midler til

  • Hele uddannelsesforløb
  • Forskningsprojekter eller grundforskning
  • Almindelig understøttelse og pension
  • Grupperejser for studerende
  • Bogudgivelser, filmprojekter, tidsskrifter, magasiner etc.
  • Projekter der primært er udviklet af private/kommercielle virksomheder, herunder konsulenthuse
  • Produktudvikling
  • Fonden støtter ikke statslige og kommunale projekter eller kerneopgaver
  • MBA/EMBA uddannelse
  • Apparatur anskaffelser til forsknings- og undervisningsformål
  • Kunstnerstøtte
  • Partipolitiske projekter
  • Projekter, hvor størstedelen af aktiviteter allerede har fundet sted
  • Aktiviteter der for ansøger udelukkende tjener et indtjeningsmæssigt formål
  • Projekter hvor store dele af budgettet udgøres af høje drifts- og lønudgifter
Online ansøgningssystem